МУЗЕЈ ЖЕНЕ ПРВЕ ШКОЛОВАНЕ ЖЕНЕ СРБИЈЕ 4. изложба
посвећена првој српској композиторки
ЉУБИЦИ МАРИЋ
20.11. – 05.12.2021.
КОНЦЕРТИ
20.11.2021.
Отварања изложбе УСИЉ Корњача, 19ч
8.12.2021.
Легат Јосипа Славенског, 19ч
12.12.2021.
МШ Мокрањац – онлајн концерт, 19ч
ИЗВОЂАЧИ
Ружица Гојковић -клавир
Јелена шаренац Шпановић – флаута
Ана Цветковић-Стојнић – сопран
Мина Глигорић – сопран
Мартина Кољеншић – мецосопран
Милан Обрадовић – баритон
Мила Смиљковић – виолина
Ђорђе Милошевић – виолончело
Јасмина Раковић – клавир
УМЕТНИЦЕ И УМЕТНИЦИ ИЗЛАГАЧИ
Аида Цамовић
Марија Солујић
Марија Пузигаћа
Теодора Николић
Томица Радуловић
Љубица Радовић
Данкица Петровска
Драган Јовановић
Зорица Јовановић Игњатов
Драган Игњатов
Славица Новаковић Шаловић
Вања Чанковић
ЈЕ ЛИ ЈАВЈЕ ОД СНА СМУЋЕНИЈЕ?
Текстови архаичног, обредног карактера посебно су интересовали Љубицу Марић, те се тако инспирисала текстовима различитих писаца средњег века, али и горе наведеним Његошевим стиховима из Горског вијенца. „Је ли јавје од сна смућеније?“ стиховни је пандан целокупном композиторском стваралаштву Љубице Марић, дубоко укорењеном у духовном, интуитивном и архетипском.
Наша прва школована композиторка уједно је и једна од највећих. Љубица Марић музиком је спојила време у коме је живела са прошлошћу – остварила је оригиналну синтезу средњовековне музике и авангардних искустава музике 20. века, изражавала је својим композицијама „нешто сопствено што латентно већ пребива у нама“. Користила је црквене мелодије које потичу из средњег века и употребљавала их у стварању изразито личних, нелитургијских композиција; у стваралаштву користила се напевима Стевана Стојановића Мокрањца, литерарним одломцима из записа српских монаха из 13. и 14. века, као и надгробним натписима са стећака босанских богумила. У композицији „Песме простора“, за Љубицу „простор у исто време значи и простор и време и постојање. Смрт је иза простора, ван времена, ништа. Али у доживљају, она се противставља животу, стога је увек живолика, ма како и најапстрактнији негатив постојања“. Њен клавирски трио „Торзо“ називом говори о суштини композиције – она је исечак времена, као што је торзо исечак тела.
Љубица Марић спаја архаичне слојеве фолклора са својим експресионистичким музичким изразом, те тако и Дмитри Шостакович каже да је „Љубица Марић употребила читав арсенал савремене музике да би остварила високи циљ. Она говори из дубине своје душе, јасним и импресивним језиком…“ Јасна и импресивна, Љубица Марић својим духом, радозналим за упознавање различитих домета људског стваралаштва, остаје запамћена као етерично биће у вечном покрету између јаве и сна. Јер како и сама каже – „Оно што ми се чини тачније је од онога што знам“.
Јасмина Раковић
пијанисткиња и
организаторка музичког дела програма
Аида Цамовић
У кружној форми овог рада,
пронашла сам начин да
ликовно представим свој
доживљај музике.
Испреплетеност мелодије
представила сам линијама
које из првог прелазе у
задњи план и обрнуто.
Промену ритма, различиту
јачину тонова, приказала
сам дебљином конца,
његовом бојом и различитим
врстама линија. Мелодију која
непрекидно тече, приказала
сам токовима линија који се
надовезују један на други.
Етида
вез, p 20 cm, 2020
Вања Чанковић
Музици највише дугујем
док отимам од ништавила,
остављајући траг на папиру.
Аутопортрет
уље на папиру,
40 x 30 cm,
2016
Данкица Петровска
БОЈА, РИТАМ, ВАЛЕР, ФОРМА, ТАМА, СЈАЈ,
ПАУЗА, КРЕШЕНДО, ТИШИНА... то су елементи
који сачињавају уметничко дело и у музици
и у сликарству и чине их најближим од свих
уметничких начина изражавања.
И слику и музику, аутори компонују
Боја и звук се преплићу
А онда ми слушамо или гледамо
Ноктурно
уље на платну,
80 х 60 cm,
2021
Драган Игњатов
Пољубац као прасак
Пољубац као звук
Нисам знао да се љубим
Пољубац као никада до тада
Пољубац као труд
Пољубац
комбинована техника
на платну,
50 х 70 cm,
2002
Драган Јовановић
Јутро је.
Продбудио сам се у препуном возу.
Наспрам мене седело је биће-жена
окупана бљештавилом белог сарија.
Свакодневицом је запулсирао космички
принцип беспоговорно одређујући
присутну стварност.
Неколико месеци касније реконструисао
сам догађај.
Моћ
комбинована техника,
32,5 х 25,5 cm
1975
Зорица Јовановић Игњатов
Цртеже сам направила 2001
године током 3 године на
Академији. Радила сам их на
поду моје собе и помислила
да сам први пут успела да
варирам ритам, потез...
Овај Бело – Црни ритам ми
је и онда личио на
мелодију, музику.
Без назива
комбинована техника,
1-3, 25 х 17 cm, појединачно,
2001
Љубица Радовић
Музика Љубице Марић указује
ми на тежњу свих уметности ка
просторима музике у којима је она
стварала и “градила” своје композиције.
Љубица Марић
комбинована техника,
61 x 43,5 cm,
2021
Марија Солујић
Слушајући циклус дела ,,Музике октоиха” (1963)
Љубице Марић, богате фолклорним, и
архаичним мотивима средњовековног
Балкана, ослањајући се на народну музичку
традицију, уметница ме је инспирисала да
њену музику доживим кроз препознатљиву
метафору народне баштине,
интерпретирајући звук у ликовној игри цртежа.
Љубица Марић
комбинована техника,
61 x 43,5 cm,
2021
Славица Шаловић Новаковић
Рекла сам јој да сам у животу
много патила. Она ме је на то
ословила именом и рекла:
“Патња је врхунац нашег бића
– ко је избегне није успео.
Само у храбрости за
истинитошћу, видим могућност
за дубок мир и
издржљивост .”
(Љубица Марић1909 -2003)
Беседиле смо то вече уз чај
уље на картону,
39 x 63 cm,
2021
Теодора Николић
Без назива
уље на платну,
50 х 40 cm,
2019
Томица Радуловић
Стваралачки мотив био је трагање за
ликовним средствима којима се
постиже целокупна скала кретања
осећања, често сукобљених унутрашњих
стања и превирањa... Одабрани тренутак,
који ће најверодостојније приказати
тренутна кретања духа, израз је
душевно-мисаоне дубине бића,
односно, утопљеност уметника у
свеколико сећање, истовремено
пролазећи кроз присутну актуелну
стварност. Та истовремена утопљеност
и присутност казују да је за ток
стваралачког процеса подједнако важна
и прошлост и садашњост. На тај начин
увек се репрезентује нешто обухватно, а
износи се на светлост дана у облику
појединачног. Изабрани трен увек је
живописан и драматичан и по својој
тренутности, кадар је да успостави нови
психолошки однос, како са самим
ствараоцем тако и са публиком.
Праг снова
120 x 140 цм, уље на платну, 2019